Президент України Петро Порошенко підписав законопроект №3251, який передбачає істотне зниження акцизного збору при імпорті старих автомобілів.
«В Україні податкове навантаження на нові автомобілі становить 47%, а на старі - 170%, тобто акцизи непропорційно високі», - підкреслила тоді депутат від "Самопомочі" Тетяна Острикова. У пояснювальній записці до законопроекту, авторами якого є близько 100 народних депутатів, зазначається, що на тлі девальвації гривні обвалились продажі автівок.
Це призвело до скорочення робочих місць як у виробництві, так і в продажах авто, знизились надходження до бюджету. "Споживачі не можуть купувати нові імпортні авто через їх високу вартість в гривні, а старі імпортні - через високі ставки акцизного збору, що робить їх ціну неконкурентоспроможною", - наголошується в пояснювальній записці. Депутати впевнені, що високі ставки акцизного збору були практично єдиним бар'єром, який перешкоджав масовому ввезенню в Україну б/у авто.
За позитивними оцінками парламентарів первинні продажі вживаних іномарок у 2016 році зростуть на 20 тисяч, а реальні надходження до державного бюджету за рік - на 1,2 млрд грн.
Автори законопроекту наголошували, що громадяни, особливо в прикордонних областях, купують авто в ЄС і їздять в Україні без сплати податків. Так, українці часто використовують схеми тимчасового ввезення і використання авто в режимі транзиту. Тобто, виникає ціла суспільна практика - купувати собі авто за кордоном і їздити на ньому тут. З'явилася навіть назва автомобілістів, що практикують користування такими автівками - "пересічники".
Адже за законом нерозмитнене авто раз на 5 днів має перетинати державний кордон - у народі це назвали "здійсненням пересічки" Але якщо раптом "пересічку" зробити не вийшло (ну, всяке в житті буває)? Тоді штраф: до 8,5 тис. грн. Проте існує загальна практика довідок, які можна отримати на СТО - про те, що авто на момент, коли потрібно робити відмітку на митниці, було несправне, потребувало невідкладного ремонту. Це дає право відтермінувати "пересічку" й зробити її після того, як машину "відремонтують" на СТО. Якщо людина не хоче морочитися із "пересічками", авто на територію України переганяє словак, угорець або чех (звісно, за гроші, це зазвичай коштує 100 євро. Через рік вам треба знову виходити на зв'язок із цією людиною, аби він здійснив "пересічку". І це знову гроші. Але тут невідомо ще, що дорожче: адже пересічки - це теж гроші: бензин, довідки, митникам…
Особливості закону:
Закон діятиме до 31 грудня 2018 року. Під дію закону не будуть підпадати автомобілі якщо вони:
Отже, згідно закону, має бути один автомобіль протягом року для одної фізичної чи юридичної особи. Якщо розібратися - великої "погоди" таке рішення не робить, адже і одного автомобіля на одну людину буде достатньо, якщо автомобіль купується для власного використання, а не з ціллю заробітку. Перша реєстрація транспортного засобу можлива тільки за умови якщо він відповідає вимогам стандарту "Євро-5" (зараз діє обмеження "Євро-5", а з січня 2018 року повинне діяти "Євро-6).
«Євро-5». Або крах мрій
Зменшення акцизу, скасування мита та офіційний продаж – однозначно позитивні зміни для автовласників. Однак чи дозволять ці ініціативи зробити вживані іномарки з Європи загальнодоступними? З 2016 року в Україні вводиться в дію екостандарт «Євро-5», відповідно до нього перша реєстрація транспортного засобу можлива тільки за умови якщо він відповідає вимогам даного стандарту.
Зниження ставок акцизного податку на транспортні засоби бувші у використанні до економічно обґрунтованого рівня дасть змогу нашим громадянам оформити близько 4,5 тис автомобілів, що відповідають Євро 5 та перебувають наразі у митному режимі транзиту. За рахунок цього держбюджет отримає близько 300 млн. грн. у вигляді податкових надходжень. Впровадження даного законопроекту стимулюватиме розвиток автомобільного ринку через появу в ньому сегменту імпортованих вживаних авто. За різними оцінками первинні продажі вживаних авто у 2016 році зростуть на 20 тис. шт.
При цьому середній вік авто не перевищуватиме 8 років, оскільки в країнах Євросоюзу автомобілі, які відповідають екостандарту «Євро-5» випускаються починаючи з 2008 року. Це дасть змогу отримати тільки протягом 2016 року до державного бюджету близько 900 млн грн..
«Євро-5» фактично означає, що мінімальний вік ввезених в Україну автомобілів може бути не більше 5-6 років. Справа в тому, що в ЄС стандарт обов'язковий з 1 вересня 2009 року. Модельний рік на автофабриках починається якраз з осені, однак "осінні" машини датуються вже 2010 роком. Тому зараз авто з Європи, які можна пригнати і зареєструвати у нас, на практиці будуть не старіше 6 років. Що ж робитимуть українці? Дехто відмовиться від купівлі авто, а дехто – спробує переобладнати двигуни зі стандарту «Євро-4» на «Євро-5». До того ж, як відомо, якщо щось забороняють, завжди знайдуться способи, як обійти таку заборону. І люди, які захочуть на цьому заробити – наприклад, влаштувати дохідний бізнес. Авто нікуди не зникнуть, зросте вартість переобладнання, що згодом призведе до нового подорожчання б/у авто. Втім, зараз ситуація дещо інша.
Моніторинг цін на сайтах з продажу авто свідчить: вартість транспортних засобів, старіших за 5 років, дещо впала саме через те, що новим власникам доведеться їх переобладнати, а значить – вкладати додаткові кошти. Питання переобладнання автомобілів – взагалі окрема тема. Що стосується двигунів, то їх, фактично, переобладнати де-інде, окрім як на заводі-виробнику, неможливо. Можна спробувати переобладнати паливну систему, однак це можливо зробити не на кожному автомобілі.
Більше того, не кожна СТО візьметься за такий апгрейд, і вже стовідсотково коштуватиме така процедура чималих грошей. Ба, більше: така переобладнана паливна система в авто з пробігом зможе функціонувати за новим стандартом максимум на дистанції у 120-150 тисяч км, після чого знову перестане відповідати вимогам «Євро-5». Ще один нюанс – в Україні далеко не все паливо відповідає вказаним екологічним стандартам, що призводить до швидшого зношення паливної системи двигуна. Але внесені кілька поправок, які "закриють" можливість переобладнання автомобілів з нижчих класів екологічного стандарту на вищі. Зараз підтвердженням класу екологічності є сертифікат, виданий на території України однією з уповноважених на видання таких документів установ. У Європі більшість автомобілів з двигуном класу "Євро-5" почало випускатися у 2009 році.
Проте, в законі про екологічні вимоги до автомобілів не вказане обмеження по віку - а лише вимога надати підтверджуючий сертифікат. Відповідність визначається виключно кількістю шкідливих викидів в атмосферу (мг/км), а конкретна процедура взагалі не прописана законодавчо. Зазвичай (хоч і не завжди) малолітражні автомобілі не спричиняють багато шкідливих викидів в атмосферу і, теоретично, "Матіз" чи "Смарт" 2005 року, згідно вимірів, може відповідати класу «Євро-5» і бути на багато екологічнішим, ніж, наприклад "Каділак Ескалейд" з двигуном об'ємом 6000 куб.см. 2011 року випуску.
А якщо потрібно - є процедура переобладнання автомобілів, шляхом доставляння фільтрів, каталітичних нейтралізаторів, тощо. Власне, таку можливість хочуть забрати. Однією з правок пропонується зобов'язати надавати усіх (увага) копією сертифікатів підтвердження класу екологічної відповідності на момент виробництва (що є абсурдно, по своїй суті, бо де такий сертифікат брати і що він дасть, хто зможе перевірити його автентичність?), а що гірше - то взагалі обмежити роки випуску автомобілів, які підпадатимуть під дію закону! Однією правкою - до 2009 року, а кількома іншими - взагалі до 2010 і навіть до 2011 року випуску, що взагалі нічим не аргументується. До того ж з січня 2018 року в Україні буде запроваджено стандарт Євро-6, який заборонить ввезення в Україну авто старших 2016 року випуску. Логічно, що вони будуть ще дорожчими. І тут не допоможуть ані скасування мита, ані зменшення акцизу. Ось, так звані, неофіційні "вказівки" ДФС по "львівському регіону". Зараз він поки що буде діяти на таких умовах ( доки Верховна Рада не вийде з відпустки і не внесе поправки, про які наголошував президент). Наразі умови такі : Для фізичних осіб, які купляють авто закордоном в юридичної особи ( на фірмі) необхідний
ОБОВ'ЯЗКОВИЙ перелік наступних документів: